Reklamní agentura Zobrazit menu

 

Všechny články

 

Mám mnohaleté zkušenosti z Googlu nebo Seznamu a v Meebiu mám na starosti výkonnostní marketing. Málokdy mě najdete na jednom místě. V jednu chvíli obědvám na náměstí v Římě a čaj o páté si dávám v Londýně.

Nové Analytics 4 jsou tady!

Autor: Roman Kudrna

Publikováno: 09.11.2020

 

Nejpoužívanějším nástrojem pro webovou analytiku je bezesporu Google Analytics. Může se nám to nelíbit, můžeme s tím nesouhlasit, ale je to tak jediné, co se s tím dá dělat. Samotná historie GA se začala psát v roce 2005, kdy v listopadu byla uživatelům představena první verze s jednoduchým měřením základních dat (ve srovnání s dnešním stavem). Služba byla od počátku velice úspěšná (dokonce až tak, že Google po spuštění musel na týden odstavit registrace) a není tedy divu, že na ní Google od té doby pracuje. V roce 2012 přišla doposud největší změna, kdy se Analytics naučil sledovat chování uživatelů v (reálném) čase a představil nové funkce pro měření konverzních dat z e-shopů a dalších obchodních webů či aplikací. Ptáte se, proč si troufám tvrdit, že doposud? Po zhruba sedmi letech přichází nová verze Google Analytics (tentokrát s prostým označením Google Analytics 4; zkráceně GA4), a posouvá tak hranice analytického měření (a vlastně i myšlení) zase o velký kus dál a doslova tak bourá některé zavedené principy a metriky. Reaguje tím na neustálý vývoj chování uživatelů spojený s využíváním nových moderních technologií a zařízení.

Nová verze Analytics, která byla od loňského roku v beta verzi, je již dostupná všem uživatelům (lze na ni upgradovat, dokud to neprovedete, zůstane vám verze stávající) a mění nejen uživatelské prostředí, ale i samotnou logiku měření, která dává nový pohled na práci s daty. Pro nás marketéry to tak znamená změnit naše přemýšlení nad daty a s tím spojené „reportování“. Pojďme si tedy ty největší a podle nás nejzajímavější změny představit trochu podrobněji:

  • Zatímco dříve jsme byli zvyklí pracovat na základě tzv. session, tedy zobrazení stránky, ke které se následně přepočítávaly veškeré metriky (míra opuštění webu, doba na stránce atp.), nová verze koncept zobrazení a návštěv stránek zcela opouští. Místo toho přichází měření založené na událostech. Cokoliv a kdykoliv se na webové stránce stane, bude v Google Analytics zaznamenáno jako událost, tedy například návštěvník přejde na další stránku, „doscrolluje“ na konec stránky, přehraje si video nebo stránku opustí. Každá z těchto akcí dostane svou událost. Aby toho nebylo málo a získávali jsme maximální množství dat o chování uživatelů na webové stránce, tak nové Google Analytics 4 také umí propojit data získaná z mobilních aplikací, CRM, dalších webových stránek i reklamních kampaní.
  • Došlo k nahrazení metriky „Míra okamžitého opuštění“ za novou, a to „Míru zapojení“.
  • Elektronický obchod se dostává do hlavních záložek do skupiny „Zpeněžení“. To je rozšířeno i o data z aplikace a reklamních kampaní.
  • Chování uživatelů je nahrazeno záložkou „Zapojení“, ale funguje již na principu událostí. Zde lze sledovat i navštívené stránky nebo průměrnou dobu zapojení.
  • Mimo základní měřicí kód jsou k dispozici další cesty pro nahrání dat do GA4. Nechybí lepší podpora pro Measurement Protocol ani import CSV souborů.
  • Nový vzhled včetně nových metrik pro reporty
  • E-commerce report pro přesnější sledování nákupního chování uživatelů

Jak vidno, změnilo se toho opravdu hodně, jednotlivé novinky si podrobněji představíme třeba někdy příště. Obecně se dá říct, že nové metriky a způsoby měření pomáhají lépe segmentovat data, která pomůžou k lepší analýze chování uživatele na webu. Google v novou verzi zjevně věří, protože pokud si budete zakládat nový GA účet, dostanete jej už ve verzi 4, my ovšem upgrade pro stávající uživatele přesto zatím doporučujeme zvážit. Stále totiž z našeho pohledu chybí některé funkce a objevují se občas i chyby, které Vám využívání dat znepříjemní.

 

 

 

Přidat komentář

 

Předchozí článek Následující článek

Sociální sítě

 

Meebio newsletter

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru.
Spamovat vás nebudeme - na to nemáme čas.

 

Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra Globus Subway česká tisková kancelář Fujitsu KIA DHL